چرا زنبورها ملکه خود را می کشند


 

در کلونی با هزاران زنبور ماده، یکی از آنها جایگاه ویژه ای دارد. او قلب کندو است، تنها عضوی است که وجودش برای حیات کلنی ضروری است. بله، ما در مورد ملکه زنبور عسل صحبت می کنیم. اما به رغم اهمیت او کلنی گاهی اوقات تصمیم می گیرد او را از بین ببرد. چرا زنبورهای عسل ملکه خود را می کشند ؟ در ظاهر، این ایده خوبی به نظر نمی رسد.

نقش ملکه زنبور عسل وظیفه خاصی است که هیچ کس دیگری نمی تواند آن را انجام دهد. او تنها عضوی از کلنی است که می تواند با استفاده از اسپرم های ذخیره شده تخم های بارور شده را بگذارد. برای کلنی داشتن یک ملکه حیاتی است و برای این موضوع کلنی به یک ملکه خوب نیاز دارند.

آنچه در این مطلب می خوانید
•  چرا زنبورها ملکه را رد می کنند
•  دلایل ناکارامدی ملکه
•  ملکه کشته می شود
•  چگونه یک ملکه جدید انتخاب می شود
•  کلنی بدون ملکه ، در خطر است
•  خطای زنبوردار
•  کلنی ها برای بهبود وضعیت موجود ملکه ها را می کشند
•  نتیجه نهایی

چرا زنبورها ملکه را رد می کنند
کلنی زنبور عسل نیاز به نیروی کار خوب برای پوشش تمام وظایف مورد نیاز کندو دارد. زنبورهای عسل به خصوص در فصل گرم و شلوغ برای مدت طولانی زندگی نمی کنند و لذا اگر از ملکه خود راضی نباشد، کلنی ملکه خود را رد می کند.اینکه کارگران چگونه به این توافق می رسند هنوز حالت معما دارد. اما ما برخی از چیزهایی را می دانیم که به نظر می رسد باعث این تصمیم کلنی می شود.

دلایل ناکارامدی ملکه
چندین شرایط وجود دارد که می تواند منجر به برکناری ملکه شود:

•  میزان تخم گذاری در حال کاهش است
•  فرمونش کم شده
•  در الگوی فرزند آوری او مشکلی بوجود آمده
•  استرس کندو
•  ملکه آسیب دیده است
•  ملکه جدید معرفی شده ناشناس است

کاهش در پرورش مولدین
لاروها فرمون ها یا پیام رسان های شیمیایی را از خود ساطع می کنند و اگر در داخل کندو عدم تعادلی وجود داشته باشد کارگرها آنرا تشخیص می دهد.کمبود فرومون‌های مولدین در زمانی که تخم‌گذاری باید زیاد باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ناتوانی ملکه باشد. و از این جهت کلنی ممکن است ملکه دیگری را جایگزین کند و ملکه پیر را بکشد.

فرمون های ملکه
چندین نوع زنبور در کندویی که ملکه زنبور عسل بزرگترین آن است ، وجود دارد. ولی با این حال اندازه و هیکل ملکه همیشه نشانگر واقعی ارزش او نیست.

ملکه فرمون های خاصی تولید می کند که یکپارچگی و احساس نشاط را در کلنی تقویت می کند. همانطور که ملازمان او را تیمار می کنند و با سایر اعضای کلنی تماس برقرار می کنند، این فرمون ها در سراسر کندو توزیع می شوند.
با افزایش سن، فرمون های او به طور طبیعی شروع به کاهش پیدا می کنند. با کاهش تخم‌گذاری و سطوح پایین فرومون ، احتمال افزایش تمایل کلنی به حذف ملکه بوجود می آید.

مشکلات نوزادان
کارگران ممکن است تصمیم بگیرند که زمان یک لایه تخم جدید فرا رسیده است:

اگر کلنی درگیر بیماری و مشکلات مربوط به مولدین ، مانند نرهای عقیم یا نابارور یا اگر بیماری نوزادان مانند لوک اروپایی وجود داشته باشد. گاهی اوقات معرفی یک ملکه جوان قوی به بازگرداندن کلنی به مسیر درست کمک می کند.

استرس کندو
رفتن بیش از حد به کندو برای بازدید رفتار کلنی می تواند باعث واکنش کلنی شود. زنبورهای تحت استرس ، خوشحال نیستند. آنها سعی خواهند کرد راهی برای بهبود اوضاع بیابند.

اگر کندو استرس داشته باشد، اغلب ملکه مقصر شناخته می شود .گاهی اوقات ما زنبورداران با ایجاد استرس به کلنی ، به طرد ملکه کمک می کنیم .

ملکه آسیب دیده
اگر ملکه به هر دلیلی آسیب ببیند زنبورها ممکن است ملکه را بکشند. این آسیب ها ممکن است در طول بازرسی کندو یا زمانی که می خواهید ملکه خود را علامت گذاری کنید اتفاق بیفتد .

ملکه جدید
البته هر ملکه جدیدی که به کندو اضافه شود احتمالا از بین خواهد رفت. آنها او را به عنوان عضوی از خانواده خود نمی شناسند.زنبورهای عسل با فرستادن ملکه های باکره در پروازهای جفت گیری تولید مثل می کنند. ولی گاهی اوقات ممکن است ملکه بطور اشتباهی وارد کندوی دیگری شود. یکی از موراد بسیار رایجتر وقتی است که زنبوردار می‌خواهد یک ملکه جدید به کندو معرفی کند. این مورد نیز می تواند با کشتن ملکه به شکست تبدیل شود.

ملکه کشته می شود
صرف نظر از دلیل، اولین قدم در جایگزینی ملکه، کشتن ملکه ای است که در حال حاضر در کندو است.هنگامی که برای کشتن ملکه برنامه ریزی می شود، کارگران او را احاطه کرده و شروع به نیش زدن می کنند. آنها روی هم انباشته می شوند و او را درون توده ای از زنبورها احاطه می کنند.
همانطور که در این روش می توانند با زنبورهای هورنت درنده مهاجم مقابله کنند ، گرمای تولید شده توسط توپ ، ملکه زنبور عسل را می کشد . سپس جسد او را از کندو به بیرون پرتاب می کنند.

اگر مرگ ملکه بدون مقدمه و آمادگی قبلی باشد، کلنی در حالت اضطراری و با عجله مشغول ساختن سلول های ملکه می شوند و پیش گرفتن از زمان آغاز می شود.بدون حضور ملکه تخمگذار، زنبورها باید از دارایی موجود استفاده کنند. و معمولا به دلیل شرایط اضطراری ملکه خوبی تولید نمی شود.کلونی سلول ملکه جدیدی را برای جایگزینی ملکه از دست رفته می سازد.

چگونه یک ملکه جدید انتخاب می شود
کلنی زنبور عسل نقشه ای معجزه آسا برای ساختن یک ملکه جدید دارد. این فرآیند در اوایل چرخه زندگی زنبور عسل با تخم های بارور شده یا لاروهای ماده بسیار جوان شروع می شود.کیفیت و کمیت غذایی که توسط زنبورهای پرستار به لاروها منتخب داده می شود ، باعث تبدیل آنها به ملکه می شود.

سال ها تصور می شد که تغذیه ژل رویال عامل رشد ملکه است. اما اکنون می دانیم که موضوع پیچیده تر از این است. با این حال، لارو ملکه یک ترکیب رژیم غذایی خاص دریافت می کند.فرآیند تولید ملکه به طور دقیق 16 روز زمان می برد . حتی پس از این زمان  او هنوز باید بالغ شود، جفت گیری کند و شروع به تخم گذاری کند.

کلنی بدون ملکه ، در خطر است
تعویض ملکه زمان خطرناکی برای کلنی زنبور عسل است. کندوی بدون ملکه از بین خواهد رفت. زندگی کارگران مسن‌تر طی یک ماه آینده خاتمه پیدا می کند. بدون تولید نسل جدید، جمعیت کلنی به شدت کاهش می یابد.
کندوی ضعیف ممکن است طعمه زنبورهای غارتگر از دیگر کندوها شود. آفاتی مانند پروانه مومی و سوسک های کوچک کندو نیز کلنی های کوچک را از بین می برند.

خطای زنبوردار
این وظیفه زنبوردار است که کندوهای زنبور عسل را به شیوه ای سازنده و سالم مدیریت کند ، کمتر پیش می آید که ملکه بطور اشتباهی توسط زنبوردار کشته شود ، اما با این حال اشتباهات اتفاق می افتد. اگرچه این وضعیت قطعاً غم انگیز است، اما لزوماً حکم نابودی برای کلنی نیست. اگر کندو دارای جمعیت خوبی از کارگران و تعداد زیادی تخم بارور شده تازه باشد، می توانند یک ملکه جدید بسازند.

با این حال اگر زنبوردار یک ملکه جفت خورده خریداری کند، این پروسه را تسریع داده و میتواند ژنتیک جدیدی را معرفی کند.ممکن است فکر کنید کندو از داشتن یک سری تخم و لارو جوان بسیار خوشحال خواهد شد. افسوس که معمولا اینطور نیست زیرا بخش بزرگی از حیات درون کندو توسط فرمون اداره می شود.

هنگام معرفی ملکه جدید زنبورهای شما فوراً فکر می کنند "هی، این بوی ملکه ما را نمی دهد". بوی ملکه جدید با ملکه از دست رفته متفاوت است و معمولاً بلافاصله منجر به مرگ او می شود.خوشبختانه زنبورداران می توانند از قفس های مخصوص برای معرفی ملکه های جدید به کلنی موجود استفاده کنند. قفس کوچک دارای یک بسته خمیر شیرین در یک سر است.چند روز طول می کشد تا زنبورها از طریق دریچه غذای قفس را بخورند و زنبورهای داخل آن را رها کنند. این به آنها اجازه می دهد تا با فرمون های ملکه جدید آشنا شوند. این کار در یک دوره 3 تا 7 روزه سراغ ملکه می آیند و او را می پذیرند.

کلنی ها برای بهبود وضعیت ملکه ها را می کشند
علیرغم خطرات موجود، زنبورهای عسل گاهی ملکه خود را می کشند تا بهترین شانس زنده ماندن را به کلنی بدهند. یک ملکه جوان و جفت خورده به احتمال زیاد نیروی کارگری مورد نیاز آینده را تامین می کند.
ملکه در طول فصل شلوغ بهار یا تابستان بیشترین تخم را خواهد گذاشت. و به احتمال زیاد تولید فرمون قوی برای کمک به حفظ کلنی ایجاد می شود.

نتیجه نهایی
•  کلنی های زنبور عسل ما به عنوان یک ابر ارگانیسم عمل می کنند که در آن زندگی در سطح فردی و در سطح کلنی اتفاق می افتد.
•  بسیاری از فرآیندهای شگفت انگیز در داخل کندو اتفاق می افتد که همه چیز را همانطور که برای میلیون ها سال بوده است، حفظ می کند.
•  زنبورهای عسل به طور غریزی می دانند چه چیزی برای آینده کلنی بهترین است و این موضوع حتی ممکن است به کشتن ملکه فعلی منجر شود.

نویسنده : Charlotte Anderson